Mezi základní pilíře Montessori vzdělávání, které je založeno na metodě zakladatelky Marie Montessori, patří podpora rozvoje maximálního potenciálu dítěte dle jeho aktuální potřeby. Školky mají připravené prostředí pro praktické a smyslové učení, prohlubování sociálních dovedností a celostní rozvoj pomocí her a objevování.
Individuální přístup
Jednou z klíčových výhod Montessori vzdělávání je individuální přístup ke každému dítěti. Učitelé v Montessori mateřských školkách pozorují děti a nabízejí jim aktivity a materiály, které podporují jejich individuální zájmy a potřeby. Tento přístup respektuje jedinečnost každého dítěte a podporuje jeho nezávislost, sebevědomí a motivaci k učení.
Montessori školky a jejich připravené prostředí
Soukromé Montessori školky poskytují tzv. „připravené prostředí“, které je navrženo tak, aby podporovalo přirozenou touhu dětí po objevování a učení. Prostředí je uspořádáno do různých oblastí, jako jsou jazyk, matematika, věda, kultura a umění, které nabízejí širokou škálu materiálů a aktivit pro děti. Tyto materiály jsou často seřazeny podle obtížnosti, což umožňuje dětem postupovat vlastním tempem a podle svých schopností. O nejmenší děti se pečuje s laskavostí, základem je vždy, aby se cítily bezpečně a spokojeně v harmonickém prostředí.
Montessori hračky a pomůcky: Učení skrze zkušenost a objevování
Montessori hračky a pomůcky hrají klíčovou roli ve vzdělávacím procesu v Montessori mateřských školkách. Tyto speciálně navržené materiály jsou založeny na pedagogických principech Marie Montessori a umožňují dětem učit se prostřednictvím zkušeností a objevování.
Montessori materiály se zaměřují na rozvoj konkrétních dovedností, jako jsou jemná motorika, pozornost, smyslové vnímání, logické myšlení nebo sebeobsluha. Jsou navrženy tak, aby byly atraktivní, funkční a odolné, což umožňuje dětem manipulovat s nimi a zkoumat je samostatně.
Příkladem Montessori pomůcek jsou například různě velké dřevěné válce pro rozvoj jemné motoriky, barevné stavebnice pro rozvoj kreativity a prostorového vnímání nebo speciální matematické materiály pro základy počítání a geometrie.
Hlavní výhodou Montessori hraček a pomůcek je, že děti se učí aktivně a smyslově, což podporuje jejich zájem o učení a rozvoj nezávislosti. Tyto materiály také pomáhají dětem rozvíjet své schopnosti řešit problémy, kriticky myslet a pracovat s chybami jako součástí učebního procesu.
Montessori hračky a pomůcky jsou tedy důležitým prvkem Montessori vzdělávání, který přispívá k celkovému rozvoji dětí a podporuje jejich přirozenou touhu po objevování a učení.
Praktické a smyslové učení
Montessori vzdělávání klade důraz na praktické a smyslové učení. Děti se učí prostřednictvím manipulace s materiály a aktivit, které jim umožňují rozvíjet své smyslové dovednosti, motorické schopnosti a kognitivní funkce. Tento přístup pomáhá dětem lépe pochopit abstraktní koncepty a aplikovat je v reálném životě. Děti jsou pozitivně motivovány a zapojovány do rozmanitých činností. Stále se tak učí něčemu novému a vracejí se do školky se zvídavostí a hlavně úsměvem na tváři.
Rozvoj sociálních dovedností
V Montessori mateřských školkách je kladen důraz na rozvoj sociálních dovedností a spolupráci mezi dětmi. Děti pracují ve smíšených věkových skupinách, což jim umožňuje navzájem se učit, pomáhat si a sdílet své zkušenosti. Tento přístup podporuje rozvoj empatie, komunikace a schopnosti řešit konflikty, které jsou důležité pro úspěch v osobním i profesním životě.
Celostní rozvoj dítěte
Montessori vzdělávání se zaměřuje na celostní rozvoj dítěte, což zahrnuje kognitivní, emocionální, sociální, tělesný a duchovní růst. Montessori pedagogika klade důraz na seberozvoj, sebepoznání a sebeúctu, což pomáhá dětem stát se samostatnými, zodpovědnými a sebejistými jedinci.
Průzkum a objevování
Montessori mateřské školky podporují průzkum a objevování jako klíčové prvky učení. Děti jsou povzbuzovány k tomu, aby byly zvídavé, kladly otázky a zkoumaly svět kolem sebe. Tímto způsobem se učí nezávisle, což je důležité pro celoživotní vzdělávání a schopnost přizpůsobit se měnícím se okolnostem.